Thursday, June 24, 2010

Tidur pun ada kaitan dengan personaliti? percaya ?

Selamat pagi kepada para pembaca...memang menarik kalau kita bincang kan topik mengenai tidur... tapi tahukah anda tidur anda boleh di kelasifikasikan mengikut personaliti diri masing-masing? mari ikut kupasan di bawah ini....

Kajian ini telah di lakukan di britain oleh Prof. Chris Idzikowski (Director of the Edinburgh Sleep Centre). Kajian telah di lakukan terhadap 1000 responden yang terdapat di Britain. Mari kita lihat apakah hasil kajian tersebut.




Gaya Foetus (bayi) 41%: Mereka yg tidur dgn gaya boleh di katakan lebih tahan lasak, tapi agak sensitif dan ada kalanya pemalu. Mungkin mudah di pujuk. Majoriti adalah wanita.

Gaya Log (tidur mati) 15%: posisi-tidur mengiring dan tgn tetap di sisi. Gaya ini menggambarkan anda adalah seorang yg bersosial,senang bergaul, dan kawan yg di percayai.

Gaya Yearner (mengiring) 13% : mengiring dgn tgn didepan. Gambaran menunjukkan anda seorg berfikiran terbuka pada masa yg sama bersikap sinis, jenis syak wasangka dan degil tanpa mahu mendgr keputusan.

Gaya soldier(Tentera) 8%: Golongan ini digambarkan sebagai seorg yg suka menyendiri, pendiam,tidak cerewet,memandang tinggi pada org lain dan diri sendiri. Mungkin akan berdengkur, tidak membuat anda kerap bangun malam dan cara tidur ini tidak merehatkan.

Gaya Freefaller (terjun bebas) 7%: Individu ini sukar menerima kritikan,suka aktiviti luar dan tergopoh gapah dlm aktiviti harian. Gaya tidur adalah tidur meniarap dgn tgn di bawah bantal atau tgn peluk bantal dgn kepala mengiring ke kiri atau kanan.

Gaya starfish(tapak sulaiman) 5%: Gaya terlentang dgn tgn atau lengn di kepala atau dahi. Individu ini boleh di katakan sebagai seorng yg prihatin dan suka mendengar. Mereka gemar membantu dan kurang gemar di beri penghargaan. Masalah dengkur dan tidur tidak lena di malam hari.

Apa lagi? mari kite lihat diri kita sendiri hehe..... selamat membaca...

By Carl J

6 comments:

  1. aku gaya yang mana satu ek..kena suruh org tengokan ni..hehe

    ReplyDelete
  2. hehe..bahaya ni kalau cctv..aku tido macam2 gaya kot

    ReplyDelete
  3. ang gaya ape hasrol? tido askar ek? hehe

    ReplyDelete
  4. haha.. tak kot.. aku gaya campur2 kot..boleh ke?

    ReplyDelete
  5. haha... cerewet la ang hasrol sume ang nak sapu hehe

    ReplyDelete